Voorjaar 2022
Ik bevind me in een onderaards gewelf, waar meerdere gangen op uitkomen. Vanuit het gewelf worden excursies georganiseerd, waarbij deelnemers door uiterst smalle gangen nog dieper onder de grond achter elkaar kruipen. Iemand vertelt mij dat de gids een pistool bij zich draagt, voor het geval een deelnemer in paniek raakt. Ik sta voor de keuze of ik aan een excursie zal deelnemen, maar besluit dit vooralsnog niet te doen.
Deze droom deed me denken aan de beschrijving van een droom in het boek ‘Wakker dromen’ van Alan B. Wallace. In die droom vlucht het droom-ik voor een krokodil, die hem dreigt te verslinden. De bedreiging is slechts een droombeeld, maar wordt in de droom als levensecht ervaren. Vandaar de instinctieve reactie om te vluchten. In zijn boek beschrijft Alan Wallace de methode van droomyoga, die droomwerkers helpt om echt wakker te worden. Dit ontwaken gaat in fases, waarbij je als eerste leert dat de realiteit van overdag net zo reëel is als de realiteit van de droom. Kortom: beide zijn denkbeeldig. Het droombewustzijn is wel veel buigzamer dan het dag-bewustzijn en leent zich daarom beter voor droomyoga of aandachtstraining. De training houdt onder andere in dat je je bewust wordt van de mentale constructies en gedachtepatronen. Het zijn producten van het ego en het daarmee verbonden gewoontebewustzijn. Ook word je je meer bewust van hun continue invloed op je doen en laten. Je leert het ego in het juiste perspectief te zien en daar vervolgens bewuste invloed op uit te oefenen. Gaandeweg zul je beseffen dat het je gedachten zijn, die een helder zicht op de aard van de realiteit vertroebelen. Het doel is om de werkelijkheid te kennen zoals die is, niet zoals we denken dat die is.
Behalve bij de droomyoga bestaan er meerdere tradities, die de illusoire werkelijkheid van droom en dag erkennen en als uitgangspunt nemen voor de beoefening, bijv.: ‘Sjamanistische dromers erkennen dat het wakende leven ook een droom is en dat de wereld in de vorm van een droom tot ons spreekt.’ (Uit : ‘Bewust dromen’, Robert Moss, blz. 181).
Nachtmerries, uitdagingen, verlies of zorgen: zij kunnen instinctieve reacties en stress oproepen. Daarom lenen ze zich goed voor droomwerk en droomyoga. Ik voelde me dan ook uitgedaagd om terug te keren naar de droom over de ondergrondse expedities: hoe reëel is de fobie, waar ik sinds de droom onder lijd?
Nadat ik meerdere keren een droomscène had gevisualiseerd, besloot ik een onderaardse gang met een kruipende persoon te tekenen. Ik mediteerde hier regelmatig op, veelal voordat ik ging slapen. Blijkbaar had ik besloten deel te nemen aan de excursie.
Na enige tijd bleek ik een eind de gang in te kunnen gaan, zonder in paniek te raken of weerstand te ervaren. Iets wat voorheen veel stress opriep, ging ik nu onbevangen en open-minded tegemoet.
In de periode daarna maakte ik op basis van dit droomwerk een filmpje over een ondergrondse missie. Als kunstenaar en droomwerker onderhoud ik een levendige uitwisseling en samenwerking met het onbewuste, maar ik had niet verwacht dat dit maakproces me tot nog diepere lagen in de droom zou voeren. Naarmate het filmpje vorderde liep niet alleen de spanning op, maar kreeg ik ook te maken met een raadsel, een soort koan. Ik vroeg me namelijk af hoe de gids in de droom een pistool zou kunnen richten, terwijl men in de onderaardse nauwte niet kan draaien, maar slechts in één richting kan kruipen.
Een koan is een raadselachtig verhaaltje, dat niet rationeel te doorgronden is. Het is bedoeld om tot een dieper inzicht te komen, wat alleen kan lukken door het rationele en analytische denken van de ego-mind uit te putten en zo ruimte te creëren voor de no-mind, een verruimd bewustzijn, Je hebt al gelezen dat het droombewustzijn buigzamer (en dus meer verruimd) is dan het dagbewustzijn. Het toepassen van een koan kan dus zeer waardevol zijn. In mijn geval lokte het een intensief en wonderlijk proces uit, te vergelijken met het hogedrukpan-effect:
Na enige tijd van worstelen durf ik me over te geven aan de druk, de wrijving en de hitte, die mijn fysieke lichaam en het ego als het ware doen oplossen, terwijl tegelijkertijd een ander deel van mij de situatie waarneemt en het ‘hoofd zonder hoofd’ koel houdt.
Wat vast zat kan worden los geweekt en weer gaan stromen. Kortom: de energie komt vrij en staat opnieuw tot onze beschikking. Zo helpen onze dromen en het droomwerk ons om onszelf te bevrijden, onze levensenergie optimaal te benutten en te genieten.
Francis te Brake
Droomconsulten, droomwerk en training
Shelter36.nl
Shelter36.nl/shelter/dromen.htm
Gave uiteenzetting, helder en herkenbaar.
Hartelijk dank voor je feedback, Cisca